Zatímco Apple pokračuje v boji proti odborům v Apple Storech, zaměstnanci odhalují, jak jsou nuceni hledat odborovou pomoc v tom, co bývalo nejlepší prací v maloobchodě. Apple skutečně změnil tvář maloobchodu s původními Apple Stores v roce 2001.
Co se změnilo?
„Střední polovina obchodu – doslova polovina obchodu – je věnována řešením,“ řekl tehdy Steve Jobs v promo videu. „Protože lidé už nechtějí jen kupovat osobní počítače, chtějí vědět, co s nimi mohou dělat.“
Právě toto zaměření na zákazníka spíše než na prosazování produktů a upselling konfigurací je to, čím Apple Store vyniká. A nyní je to, co zaměstnanci říkají, pryč.
Bloomberg vyzpovídal řadu zaměstnanců Towson Apple Store a bylo neustále sdělováno, že obchody se staly, jak jeden řekl, pouze maloobchodem, „BS… je to jen vytvořeno v hezčím balení.“
„Když jsem se společností začínal,“ řekl Kevin Gallagher z obchodu Towson, který se nedávno spojil s odbory navzdory velkému tlaku ze strany Applu, „připadalo mi to jako jediné číslo, o které se báli, bylo vaše skóre zákaznických služeb. Nyní hledají, jak vydojit do posledního centu z každé čtvereční stopy.“
„Trochu to zabilo mého ducha,“ řekl publikaci Graham DeYoung, 15letý zaměstnanec obchodu Towson. „Jako technik je mým srdcem opravit vaše zařízení. To je to, co chci udělat. Ale co se mi doporučuje udělat, je říct: ‚No, tohle je to, co váš telefon stojí za protiúčet‘.“
Obchod Towson v Marylandu údajně míval „obří laminovanou fotografii stromu“ v odpočívárně pro zaměstnance, kam museli pracovníci při každém prodeji nalepit nálepku. Nálepky musely obsahovat sériové číslo zařízení, aby bylo možné reklamaci zkontrolovat.
„Strom přiměl lidi, aby chtěli prodat,“ řekla Tyra Reeder ze stejného obchodu. „Musíte se soustředit na to, aby vaše čísla byla perfektní.“
Apple Towson se nakonec spojil poté, co Apple údajně pravidelně žádal o zpětnou vazbu a údajně na ni nikdy neodpověděl. Nápady byly „probublány“ managementu a zapomenuty.
„Je to jako psát dopis Santovi,“ řekl zaměstnanec Eric Brown. „V podstatě jako prázdná štěrbina, která vede k ohništi.“
Protiodborová opatření Applu
Apple je vyšetřován americkým Národním úřadem pro pracovní vztahy kvůli obviněním z vylučování odborů v obchodě v New Yorku a zaměstnanci Towson řekli Bloombergu, jak viděli totéž.
Konaly se povinné protiodborové schůzky, na kterých manažeři zopakovali postoj senior viceprezidentky pro maloobchod a lidské zdroje Deirdre O’Brien. Již dříve řekla: „Mám obavy, co by znamenalo postavit do středu našeho vztahu jinou organizaci.“
Apple Genius Derrick Bowles, který nyní radí pro-odborovým pracovníkům Applu v maloobchodě, říká, že manažeři říkali totéž tvrději. „Pokud mám problém se svou ženou,“ citoval Bowles jednoho manažera, který řekl: „Nechodím mluvit se svou milenkou.“
Černý manažer údajně uvedl odborový rasismus 19. století jako důvod, proč se nepřidat. Říká se, že se dotkla její kůže a řekla: „odbory nás nezajímají.“
„Jako vždy zůstáváme odhodláni poskytovat vynikající zkušenosti Apple – našim zákazníkům, členům našeho týmu a komunitám, kterým sloužíme,“ řekl Apple Bloomberg. „Naše maloobchodní a online týmy se spojují se zákazníky, aby jim pomohly co nejlépe využít jejich produkty a zajistily, že se jim dostane jedinečné úrovně podpory.“
„Jsme hrdí, že můžeme našim týmům nabídnout výjimečné výhody a silné kompenzace,“ pokračovala společnost, „včetně nových programů podpory rodiny a vzdělávání.“
Apple nedávno zvýšil svou hodinovou mzdu z 20 dolarů na 22 dolarů v důsledku zvýšeného úsilí o odborovou organizaci. Laminátový strom obchodu Towson Store byl stržen poté, co se tento obchod úspěšně spojil.
Nejen zaměstnanci maloobchodu si stěžují na pracovní podmínky v Applu, ale i bývalá softwarová inženýrka Apple Cher Scarlett řekla Bloombergu, že je v tom rozdíl. Zatímco mnoho softwarových pracovníků odešlo z Applu, aby našli lepší podmínky, říká, že zaměstnanci maloobchodu „se s podobnými problémy potýkají již dlouhou dobu a chtějí, aby je řešili, a chtějí zůstat“.