Evropský zákon o digitálních službách má být plně uplatněn a v rámci zákona byl Apple poprvé po pěti letech nucen prozradit, kolik uživatelů má v Evropě. V rámci svého povinného hlášení pro zákon o digitálních službách Evropské unie (DSA) byl Apple nucen zveřejňovat diskrétní uživatelská čísla pro online služby. Hodnoty platí pouze pro Evropu.
iOS App Store: 101 milionů
iPadOS App Store: 23 milionů
MacOS App Store: 6 milionů
tvOS App Store: 1 milion
watchOS App Store: méně než 1 milion
Apple Books: méně než 1 milion
Placené předplatné podcastů: méně než 1 milion
Apple počítá každou verzi App Store jako samostatnou uživatelskou platformu v rámci DSA. Pouze iOS App Store jako takový podléhá označení „velmi velká online platforma“ v souladu s novým zákonem.Společnost však tvrdí , že bude dodržovat DSA pro všechny své App Store, „protože cíle DSA jsou v souladu s cíli společnosti Apple chránit spotřebitele před nelegálním obsahem“.
V prvním čtvrtletí roku 2019 Apple již nehlásil počty uživatelů. V té době byly vydány pokyny, že jednotlivá množství prodeje hardwaru byla méně materiálně relevantní, protože společnost v té době již léta přecházela na model zaměřený na služby.
Zákon o digitálních službách
Zákon o digitálních službách (DSA) je dalším legislativním balíčkem, který omezí fungování technologických gigantů. V tomto případě se DSA mnohem více zaměřuje na online obsah a moderování.
Stručně řečeno, DSA klade na online platformy a technologické společnosti další odpovědnost za kontrolu obsahu – včetně hlášení a odstraňování nezákonného obsahu.
Podle ustanovení DSA se budou na společnosti v úrovních vztahovat předpisy. Největší dopady zaznamenají největší firmy, včetně těch s více než 45 miliony aktivních uživatelů v celé Evropě.
DSA bude vyžadovat, aby velké platformy prováděly každoroční analýzu snižování rizik spojených s „šířením nezákonného obsahu, nepříznivými dopady na základní práva, manipulací služeb s dopadem na demokratické procesy a veřejnou bezpečnost a nepříznivými dopady na genderově podmíněné násilí, a o nezletilých a závažných následcích na fyzickém nebo duševním zdraví uživatelů.“
Online tržiště budou také podléhat novým pravidlům transparentnosti a platformy budou muset umožnit uživatelům odhlásit se z doporučení algoritmů, která jsou založena na jejich historii a informacích.
Kromě toho DSA zakáže „temné vzory“ nebo zavádějící uživatelská rozhraní, jako jsou ta, která nutí uživatele k přihlášení k odběru platformy nebo nákupu v aplikaci.
Protože Apple nevytváří vyhledávač ani platformu sociálních médií, je pravděpodobné, že většina klíčových prvků jeho obchodního modelu zůstane podle pravidel DSA nezměněna. Je mnohem pravděpodobnější, že DSA bude mít zásadní dopad na společnosti jako Meta a Google. Společnosti, které poruší pravidla DSA, mohou čelit pokutě až 6 % jejich ročního celosvětového obratu.