Loni jsme se v mobilních produktech od Applu dočkali funkce „App tracking transparency” (ATT), která umožňuje uživatelům rozhodnout, zda určité aplikaci poskytnou svou sdílenou digitální stopu a umožní jí tak zobrazovat relevantní reklamy šité na míru. Ačkoliv mnoho vývojářů, zejména Meta, k tomu mělo nemalé výhrady, funkce je stále dostupná a drží ochranou ruku nad soukromím uživatelů dodnes.
Kde se budeme s reklamami setkávat?
To je od Applu ušlechtilé, avšak na druhou stranu technologický gigant nyní zveřejnil záměr o rozšíření reklam do samotných nativních aplikací iOS. To není ale žádná novinka, reklamy v iOS už nyní můžeme vídat na mnoha místech, zejména ve vyhledávání v App Store – první návrh při vyhledávání bývá z pravidla sponzorovaný. Dalším místem jsou aplikace Akcie a News, v nichž se reklamy podobají reklamním bannerům na webu.
Ačkoliv konkurence reklamy do svého systému vkládá už pár let, uživatelům Applu to přijde trochu kontroverzní. O to víc, když se reklamy zobrazují dokonce v případě, kdy službu News mají předplacenou. Zahraniční zpravodaj Bloomberg také poukázal na fakt, že samotný Steve Jobs v roce 2011 prohlašoval, že se v iCloudu nebudou zobrazovat žádné reklamy. Doba se holt zmenila.
Přidávání dalších reklam do iOS může znít více či méně hrozivě, tak černé to snad ale nebude. Opět se bude jednat o podobné reklamy, které známe z App Store, ostatně první ukázku nových reklam máme již k dispozici. Sponzorovaný obsah se bude brzy objevovat na hlavní stránce Apple Store mezi doporučenými aplikacemi a články. Analytici věří, že časem se reklamy v iOS rozšíří i do aplikace Mapy a aplikací Knihy a Podcasty.
U Map by bylo vložení reklam jednoduché – například řetězec s potravinami by si zaplatil za to, že při zadání slova „potraviny” se zobrazí jako první. V Podcastech a Knihách by pak autoři mohli platit za to, aby se jejich díla zobrazovala nahoře na stránce.
Mluví se také o službě Aplpe TV+. Tam už dříve americké publikum mohlo být svědky zobrazení reklamy na Baseball na hlavní stránce. Apple údajně také přemítá nad službou bez placení, pouze za reklamu. Tam by mohly být dostupné starší pořady, ve kterých by byly propagovány novější pořady skryté za platební branou.
Pod svícnem je největší tma
Je ironické, že pro zobrazování těchto reklam používá Apple právě vaši digitální stopu. Není to sice ta stejná, kterou můžete nebo nemusíte sdílet s vývojáři třetích stran, ale funguje na stejném principu. Firma si ji podle vás vytváří „od nuly” a tak vidím jen to, co zobrazujete v aplikacích od Applu. Apple se samozřejmě hájí tím, že tato data nikam dál nepředává a využívá je pouze k těmto účelům. V tomto případě vypadá velmi pokrytecky složité vypnutí ukládání vaší Apple digitální stopy. Systém se vás totiž neptá při prvním spuštění aplikace (jako je tomu například u aplikace Facebook), ale musíte si ji vypnout hluboko v nastavení.
V aplikaci Nastavení hledejte Soukromí a zabezpečení. Téměř úplně dole pak najdete položku Reklama Apple. Na tu když kliknete, tak si můžete jednak zobrazit zajímavé čtení o cílení reklamy nebo cílenou reklamu vypnout / zapnout. Apple uvádí, že 78 % uživatelů iOS 15 tak již učinilo a cílení reklamy si vypnulo.
Ambice technologického giganta jsou tedy dosti velké. Finanční Ředitel Luca Maestri společně s Timem Cookem uvedli, že roční tržby generované z provozování reklam jsou okolo 4 miliard dolarů. V plánu je toto číslo zvýšit na dvouciferné. Také tvrdí, že by se tato debata odehrávala mnohem dříve, avšak pandemie Covidu to silně zbrzdila.