Příběh Applu o třech dějstvích
Dnes je Apple jistě ve třetím aktu svého příběhu. V 70. letech měl svůj vzrušující první děj, pak prošel zmatky v 90. letech pro druhý, než se nakonec stal učebnicovým příběhem amerického úspěchu. Není to však tak, že by založení společnosti vůbec bylo zřejmým krokem. V polovině 70. let měl Steve Wozniak návrhy pro počítač, který se stal známým jako počítač Apple I, a jeho přítel Steve Jobs měl návrhy na jejich prodej. Wozniak by je dal každému zájemci, Jobs ne, a i tak ani mnohem komerčněji smýšlející Steve Jobs si neplánoval založit společnost.
Místo toho se oba Stevové nejprve pokusili prodat své nápady existujícím firmám, pro které v té době buď pracovali, nebo u kterých byli dříve zaměstnáni. Wozniak byl například inženýrem ve společnosti Hewlett-Packard a podařilo se mu přimět zkušené inženýry, aby prozkoumali jeho návrh s cílem, aby je HP koupila. Nejenže souhlasili s tím, že je to proveditelné, ale také uznali, že by se to dalo vyrobit levně – přesto to předávali dál. Wozovy nápady nezapadaly do toho, co si mysleli, že by počítač Hewlett-Packard měl být.
Stará firma Atari Steva Jobse cítila totéž. Pokusil se přimět Atari, aby se zajímal o to, co by se stalo Apple II, ale i to bylo zamítnuto. Až na to, že Al Alcorn ze společnosti Atari dal Jobsovi kontakt s investory rizikového kapitálu a cesta k založení společnosti byla zahájena. Když formálně založili Apple, bylo to s dalším inženýrem Atari, Ronem Waynem. Skvěle by navrhl originální, nesmírně zdobené logo Apple, a pak by ještě slavněji opustil společnost, než se rozjela. Tito tři muži oficiálně založili Apple 1. dubna 1976 a Ron Wayne odstoupil jen o 12 dní později. Bylo mu nabídnuto deset procent Applu, ale místo toho se rozhodl, že ho koupí Steve Jobs za 800 dolarů.
Zatímco ceny akcií se samozřejmě enormně liší, vezmeme-li jako snímek březen 2023, Wayneových 800 dolarů je ekvivalentem pouhých pěti jednotlivých akcií společnosti. Tato výplata by se však později zvýšila, protože v roce 1977 nastoupil jako investor mnohem zkušenější obchodník Mark Markkula. Za Markkuly společnost Apple oficiálně vykoupila všechny tři původní partnery, celkem za 5 308,96 $. Z právních důvodů dostal Wayne třetinu z toho, přestože už odešel.
Vzhledem k ohromnému úspěchu Applu je nyní nemožné nevidět jeho odchod jako chybu. Ale v té době byl přiměřeně placen a odcházel z firmy, která neměla ani zdaleka jistou budoucnost. Mezi nesčetnými případy, kdy byl dotázán na svůj odchod, Ron Wayne v roce 2013 tvrdil, že vůbec nelituje.
„Považuji se za nesmírně šťastného, že jsem byl u zlomu v historii,“ řekl, „a založení Applu bylo skutečně zlomovým bodem v historii, i když v té době to samozřejmě nikdo nikdy neví.“
První úspěch Applu
Poté, co odešel, ale než z ní Markkula udělal dospělou společnost, měl Apple svůj první úspěch – a byl to ten, který vám bude připadat povědomý, pokud budete sledovat, jak společnost funguje dnes. Apple vyrobil 50 počítačů Apple-I, aniž by měl nějaké peníze, a všechny je prodal jeden den, než musel zaplatit svým dodavatelům.
Dnes má Apple skvěle řízený přístup ke svému dodavatelskému řetězci, ale ještě v roce 1976 se doslova učil výhodám financí. Bylo to poprvé, co Steve Jobs slyšel o tom, co se nazývalo 30 dní netto, což znamená, že jste museli tak dlouho zaplatit svým dodavatelům. Tehdy se to naučil, protože musel. Jobs nabídl Apple-I Paulu Terrellovi, který vedl tehdy úspěšný Byte Shop. Zatímco Jobs chtěl prodat základní desky a sady, aby si fandové sestavili své vlastní počítače, Terrell chtěl sestavená zařízení a dostal je.
Jestliže se Apple tehdy dozvěděl o financích a dodavatelských řetězcích, dozvěděl se o podnikání v roce 1977, kdy nastoupil bývalý Intel Markkula. Kromě reorganizace podnikání však udělal ještě něco, co je stále součástí Applu po celá ta desetiletí.
Stanovil filozofii společnosti.
Pravděpodobně je součástí Business 101 na Harvardu, že korporace potřebují filozofie a prohlášení o poslání, a pokud jste někdy pracovali pro korporaci, pravděpodobně k nim budete mít zdravě skeptický postoj. Přesto v případě Applu byla filozofie, kterou Markkula napsal, pozoruhodně jasná a společnost se jí pozoruhodně důsledně držela.
Steve Jobs později vysvětlil svému životopisci Walteru Isaacsonovi, že Markkulova pointa byla v tom, že cílem by nemělo být vydělávání peněz. Zjevně potřebujete a ještě očividněji chcete, ale pokud jsou peníze na prvním místě, společnost bude mít potíže. Zatímco když uděláte „něco, čemu věříte“ a zároveň se soustředíte na „vytvoření společnosti, která vydrží“, peníze budou následovat.
Markkula „The Apple Marketing Philosophy“ je tak jasně nápadem Apple, protože je extrémně a vědomě jednoduchá. Jednostránkový dokument, napsaný 3. ledna 1977, obsahuje pouze dvě krátké směrnice o porozumění potřebám zákazníků a zaměření na několik konkrétních produktů místo toho, aby se příliš rozšiřoval.
Pak to uzavírá odstavec o zprostředkování Apple svým zákazníkům.
Lidé soudí knihu podle obalu. Můžeme mít nejlepší produkt, nejvyšší kvalitu, nejužitečnější software atd.; pokud je uvedeme neslušným způsobem, budou vnímány jako neslušné; pokud je prezentujeme kreativním, profesionálním způsobem, připíšeme požadované kvality.
Apple je dodnes známý tím, jak dobře prezentuje své produkty, jak pečlivě je navržen obal. Dnes je to stále součástí toho, co dělá Apple Applem.
A bylo to tam, zapsané do společnosti, hned od jejích úplných začátků. Tehdy to byl odstavec prohlášení o poslání, ale na konci života Steva Jobse to byla celá „ balírna “, kde se navrhovaly a testovaly krabice.
Ve 48. roce je toto zaměření na obaly pravděpodobně ještě silnější. Apple se nyní zavázal, že do konce roku 2024 odstraní všechny plastové obaly, což je v dostatečném předstihu k 50. výročí společnosti.
MOHLO BY SE VÁM HODIT
Apple pokračuje ve své 17leté sérii, kdy je nejobdivovanější společností na světě