Apple iPhone vyšel před 16 lety a změnil svět

Ve srovnání s dnešním iPhonem 14 Pro a nadcházejícím iPhonem 15 byl úplně první iPhone, který se začal prodávat před 16 lety, překvapivě pomalý a neuvěřitelně omezený – přesto změnil svět.

Bylo to 29. června 2007, kdy se původní iPhone začal prodávat v USA, a pravděpodobně to byl den, kdy skutečně začal otřásat tím, co uživatelé od telefonu očekávali. My a telefonní průmysl jsme o tom věděli více než pět měsíců. Ale teprve ve chvíli, kdy jste si jej mohli koupit, začal být dopad tohoto malého zařízení pociťován – dokonce i uvnitř Applu.

„Zahájení prodeje je šťastný okamžik, ale je to také stresující,“ řekl Tony Fadell z Applu pro Wall Street Journal k videu zveřejněnému v roce 2022. „Co se stane, až půjde do světa?“

„Bylo to úžasné,“ řekl ve stejném rozhovoru Greg Joswiak , nyní senior viceprezident celosvětového marketingu společnosti Apple. „Chci říct, pořád mi z toho naskakuje husí kůže, protože to byla historie.“

Původ původního iPhone

„Začátek projektu iPhone se stal z projektu iPod,“ řekl Fadell, nejlépe známý svou prací na iPodu společnosti Apple. „Začali jsme vidět tyto funkční telefony s fotoaparáty, které začínají přidávat funkce digitální hudby a nástroje do vašeho telefonu.“

„A v určitém okamžiku bylo jasné, že by nás mohli dohnat s náskokem, který jsme měli s iPodem,“ pokračoval. „Říkali jsme… jaká je budoucnost iPodu? A pokud mají lidé v ruce dvě zařízení, které by si pokaždé vzali.“

Jak byl přijat původní iPhone

Většina obav a kritiky původního iPhonu se nyní zdá zvláštní, ale hlavně proto, že samotný iPhone přetvořil naše představy o tom, co je normální. V té době měly nejlepší smartphony určité klíčové funkce, které iPhone postrádal, a mnoho lidí to zajímalo.

Například tehdy bylo velkým problémem, že baterie byla zapečetěna a nebylo možné ji vyměnit – i když pro některé lidi je to stále velký problém. Bylo velkým problémem, že iPhone neměl fyzickou klávesnici a že jste nemohli přidat paměťové karty, pokud si vůbec pamatujete, k čemu byly.

Kupodivu však nebylo vůbec velkým problémem, že se iPhone dodával bez App Store. Určitě spousta lidí chtěla aplikace třetích stran, ale to nebylo na seznamu důvodů, proč tolik předpovídalo, že iPhone určitě selže. Jeden zcela platný a možný důvod, proč mohl být iPhone odsouzen k záhubě, byl ten, že původně běžel pouze na AT&T. Nepochybně to bylo omezení a nepochybně také dostatečný důvod, proč si ho někteří lidé nekoupili, že exkluzivita se také stala součástí toho, proč iPhone uspěl.

Apple šel s AT&T, protože ta – nebo spíše síť Cingular, kterou pak koupila AT&T – souhlasila s požadavky Applu na kontrolu. V té době bylo normální, že sítě měly alespoň slovo v hardwarových návrzích telefonů, které se chystaly využívat jejich mobilní služby.

Bylo také normální, že tyto sítě trvaly na tom, aby jejich vlastní aplikace byly zahrnuty do zařízení. Ale Apple nic z toho neměl, i když to znamenalo začít pouze s jednou sítí v USA.

Takže iPhone byl design Applu, produkt Applu a AT&T nemělo žádný z obvyklých vlivů mobilních operátorů na telefon. Výsledkem byl telefon, který neměl žádné z typických omezení operátorů, a to je místo, kde se svět – a Apple – změnil.

„Kultura společnosti Apple se dramaticky změnila, protože lidé, kteří je měli, si vždy posílali zprávy nebo vždy posílali e-maily,“ řekl Tony Fadell. „Když byli lidé na schůzích, dělali to pořád, stala se z toho neustálá záplava e-mailů a zpráv a vy si říkáte: ‚Ach můj bože, nikdo z nich nemohl odejít.‘ A ty si říkáš, tady je něco jiného.

Prodej iPhone

Tehdy také bylo normální, že se cena telefonů dotovala tak, že je uživatelé na začátku dostali levně a časem draze zaplatili. Apple tuto tradici porušil, alespoň zpočátku, tím, že původní iPhone prodal přímo za 499 a 599 dolarů, v závislosti na tom, zda jste měli 4GB nebo 8GB verzi.

V roce 2023 začíná iPhone 14 na 799 dolarech se 128 GB. Tento nejnovější iPhone je ve skutečnosti podstatně těžší než originál, 172 gramů ve srovnání se 135 gramy. iPhone 14 Pro váží ještě více s 206 gramy, přičemž iPhone 13 Pro Max má daleko k dvojnásobné hmotnosti 240 gramů.

Ale iPhone 14 Pro Max přichází s 6,7palcovým displejem namísto 3,5palcového. A iPhone 14 Pro Max je dokonce dodáván s 12MP fotoaparátem na přední straně namísto původního jediného 2,0MP fotoaparátu na zadní straně.

To jsou všechny druhy specifikací, které výrobci Androidu začali používat, když se snažili konkurovat iPhonu. Apple se nebavil, zvláště ne u Samsungu.

„Byli otravní,“ řekl Greg Joswiak pro Wall Street Journal v roce 2022. „A byli otravní, protože jak víte, okradli naši technologii.“

„Vzali inovace, které jsme vytvořili, a vytvořili jejich ubohou kopii a jen kolem toho dali větší obrazovku,“ řekl, „a víte, že ano, byli jsme nebyli příliš spokojeni.“

Napodobování nebylo vnímáno jako lichotka, ale muselo být vnímáno jako znamení, že tento typ smartphonu je budoucností. Přesto na začátku tolik lidí věřilo, že to nikam nevede.

Steve Jobs představuje iPhone

Na původní prezentaci iPhonu je toho hodně, co dnes uniká kvůli tomu, co víme, že se stalo potom – a kvůli tomu, co jsme zapomněli na telefony v roce 2007. Tehdy jsme věřili, že telefony jsou zavedenou technologií a Steve Jobs tvrdě pracoval na svém projevu, abychom změnili názor.

Nejen, že poukázal na nedostatky v telefonech, které jsme všichni znali, a pokud ne milované, tak alespoň akceptované, ale také extrémně přesně umístil Apple. Po pravdě, Apple nikdy nic takového jako iPhone neudělal, ale podívejte se na projev a brzy uvěříte, že společnost měla legendární zázemí v mobilních zařízeních.

Nyní víme, že celá prezentace probíhala společně s modlitbami. I tak je to kus precizní práce, která zařízení nejen spustí, ale umístí.

Bez šance na úspěch

Tehdejší generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer například skvěle zesměšnil iPhone téměř ze všech důvodů, proč by pak uspěl a telefony s Windows ne.

„Není šance, že by iPhone získal nějaký významný podíl na trhu,“ řekl v dubnu 2007. „Žádná šance. Je to dotovaná položka 500 USD. Mohou vydělat spoustu peněz. Ale pokud se skutečně podíváte na z 1,3 miliardy telefonů, které se prodají, bych raději měl náš software v 60 % nebo 70 % nebo 80 % z nich, než kdybych měl 2 % nebo 3 %, což by mohl získat Apple.“

Generální ředitelé Blackberry byli v té době soukromě rozděleni ohledně iPhone. Mike Lazaridis o Applu řekl, že „tihle kluci jsou opravdu, opravdu dobří“. Jim Balsillie řekl: „To je v pořádku, budeme v pořádku.“

Technologický průmysl je kupodivu konzervativní, pokud jde o změny, má tendenci zakládat své úsudky na tom, co fungovalo dříve. Stejně tak to udělala velká část technologického mediálního průmyslu.

Startovní den

29. červen 2007 se bez pochyby zdá být pro Apple obrovským úspěchem. Všude byly fronty, vypadalo to, že tohle byl ten hit, který nakonec byl.

Věci se však musely vyvíjet o něco méně dobře, než jsme doufali, protože v září Apple snížil ceny. Vypustila 4GB verzi a snížila 8GB z 599 $ na 399 $. Pokud se vám jeden dostal do rukou, neprodané 4GB modely byly sníženy na 299 USD.

Steve Jobs později oznámil, že obdržel stovky e-mailů od naštvaných kupujících, kteří zaplatili plnou cenu – a tak Apple dal věci do pořádku. Nebo se to alespoň trochu snažilo.

Po určitou dobu mohl mít kredit 100 $ každý, kdo zaplatil plnou cenu. To stále znamenalo, že zaplatili o 100 dolarů více než pozdější kupující, a neznamenalo to, že dostali peníze zpět.

Pokud jste však zaplatili celou částku, nebyli jste se samotným telefonem nespokojeni. Cena určitě, ale ne iPhone.

„Jak se ukazuje, velká část humbuku a některé kritiky jsou oprávněné,“ napsal David Pogue v New York Times. „iPhone je revoluční. Je to hmota, je to styl. Dělá věci, které ještě žádný telefon neudělal, postrádá funkce, které lze nalézt i na těch nejzákladnějších telefonech.“

„Navzdory některým nedostatkům a opomenutím funkcí je iPhone, v rovnováze, krásný a průlomový kapesní počítač,“ napsali Walter S. Mossberg a Katherine Boehret v Wall Street Journal. „Zejména jeho software nastavuje novou laťku pro průmysl chytrých telefonů a jeho chytré dotykové rozhraní, které se obejde bez stylusu a většiny tlačítek, funguje dobře, i když někdy přidává kroky k běžným funkcím.“

Podle Statista Apple v roce 2007 prodal 1,9 milionu iPhonů, přestože nebyly dostupné do konce června. A to i přesto, že snížení ceny nebylo do září.

Není možné přímo porovnávat ten rok se současností, protože Apple přestal zveřejňovat prodejní čísla pro iPhone v roce 2018. Podle posledních údajů před tímto datem uzávěrky však Apple v roce 2017 prodal 216,76 milionů iPhonů.

Ohlédnutí za tím, co Apple udělal

„Vytvořili jsme neuvěřitelný nástroj, který lidem pomáhá s tím, jak se učí, jak komunikují, jak se baví,“ řekl Joswiak k 15. výročí. „Je to mocný nástroj, ale zároveň chceme lidem pomoci s tím, že je potřeba umírněnost.“

„Ale na angažmá si nevyděláváme,“ pokračoval. „Neexistuje nic takového, že čím více iPhone používáte, tím více peněz vyděláme.“

„Takhle to nefunguje, že?“ řekl. „Jen chceme, abyste měli tento skvělý zážitek a někdy to znamená musíte zmírnit, jak moc to budete používat… abyste zmírnili, jak moc to chcete používat.“

„Skutečně jsme si mysleli, že to bude zábavná a snadno použitelná věc, když chcete napsat pár zpráv,“ řekl Tony Fadell. „Nemysleli jsme si, že se to stane středobodem vašeho života.“

Krátkodobý i dlouhodobý úspěch

Původní iPhone byl ukončen 15. července 2008, ale ve sbírkách výbavy mnoha fanoušků Apple žije dál. Žije dál v řadě iPhone 14 a připravované řadě iPhone 15.

A také žije na obrazovkách a technologii téměř každého smartphonu, který si dnes můžete koupit.

Možná by Samsung, Microsoft, Huawei a ostatní přišli s telefony, které byly celoobrazovkové, všechny vícedotykové displeje, které způsobily revoluci ve světě.

Ale neudělali to.

Apple to udělal a iPhone je vzácný případ, kdy můžete přesně určit čas, kdy se celé odvětví změnilo. Možná to datum bylo původní odhalení iPhonu.

Previous Article

Právní předpisy EU umožňují uživatelům iCloud přenášet svá data na konkurenční platformy

Next Article

Podle analytika je Apple Car otázkou "kdy" a ne "jestli"

Related Posts