Již několik týdnů se mluví o tom, že vezmeme-li v potaz iPad, Apple se pomalu ale jistě stává největším výrobcem počítačů ve Spojených státech. Stevem Jobsem včera zveřejněné výsledky hospodářství za čtvrtý fiskální kvartál (třetí normální, období červenec – září) tento trend jenom potvrzují – prodeje i celkové zisky jsou ve srovnání s minulým rokem opět rekordní. Pojďme se podívat na podrobnější čísla.
Nejdříve se podívejme na ty starší zástupce a veterány z produktové nabídky Apple, tedy Macy a iPody. Počítačů s nakousnutým jablkem bylo v minulém kvartálu prodáno 3,89 milionu, což je skoro milionové zvýšení oproti stejnému kvartálu minulý rok. Drtivou většinu z tohoto čísla tvoří MacBooky a MacBooky pro, tedy přenosné počítače, kterých se prodává zhruba dvakrát tolik, co stolních počítačů iMac.
Co se týče iPodu, tak jde o jediný záporný vývoj z celé této zprávy. Potvrzuje se totiž smutný trend z minulých let, tedy že prodeje iPodů rok od roku klesají. Svého maxima prodeje iPodů dosáhly v posledním kvartálu roku 2008, tedy přesně před dvěma roky, a od té doby to s nimi jde z kopce. To ale vůbec neznamená, že nejde o zajímavá čísla – Apple i přes tento vývoj dokázal prodat 9,05 milionu iPodů, za celý fiskální rok 2010 (který kupodivu začíná v říjnu 2009) jich prodal přes 50 milionů. Kvartálně tak jde o snížení v řádu jednoho milionu a ročně zhruba o čtyři miliony. Tento trend je samozřejmě způsoben drtivým nástupem iPhonu, ale je zajímavé, že s ním nic nezmohlo ani nedávné představení nových modelů. Hrozní snad iPodu během následujících let zatracení?
Nyní se pojďme podívat na mnohem zajímavější čísla, tedy prodeje iPhonu a iPadu. Bezpečně se usaďte, ať nespadnete ze židle, protože se nyní dozvíte, že Apple dokázal prodat za tři měsíce 14,1 milionu iPhonů (zvýšení o 90%!), což je, vydělíme-li toto číslo devadesáti dny, něco málo přes 156 tisíc prodaných telefonů denně. Apple tak dokonce předběhl i RIM a jeho BlackBerry, velice oblíbenou značku v USA, jejíchž zástupců se mezi zákazníky dostalo pouze 12 milionů. No, spíše “pouze”.
Nakonec se podíváme na zoubek iPadu, žhavé novince mezi jablečnými produkty, které se do prodejen stále nedostává dostatečné množství. Zatímco ve třetím kvartálu Apple prodal 3,27 milionu iPadů, ve čtvrtém už to bylo 4,19 milionu, což znamená, že doposud se prodalo skoro 7,5 milionu iPadů. A to se začal prodávat teprve před pár měsíci. Předpokládá se, že v příštím roce překonají zisky z prodeje tabletu zisky z prodejů stolních počítačů, což by mohlo znamenat, že se bude Apple na tyto přístroje čím dál tím více zaměřovat. Zda je to dobře nebo špatně, nechám posoudit vás. Na druhou stranu je pravdou, že se zítra očekává představení nové verze Mac OS X, takže Apple na svoje počítače nekašle. Prozatím.
Zajímavá jsou také čísla prodeje Apple TV, které se prodalo na 250 tisíc kusí během šesti týdnů, což vzhledem k tomu, že Apple považuje tuto černou krabičku pouze za svoje “hobby”, je velice solidní úspěch. Google TV se může prozatím jít zahrabat. I přes všechna tato impozantní čísla se akcie Applu po jejich oznámení propadly pod hodnotu $300, kterou nedávno překonaly – jen aby se mohly za pár hodin zase vyšplhat na krásnách $318, kde jsou dnes. Máte-li tedy na svém kajmanském účtu nějakých těch pár desítek přebytečných milionů, investovat do jablečné firmy se určitě vyplatí 🙂
Shrneme-li si to všechno, Apple dosáhl za poslední kvartál obratu 20,34 miliard dolarů, z toho čistý zisk činil zhruba 4,31 miliardy. Zajímavé také je, že 57% zisku pocházelo z prodejů mimo Spojené státy. Co se týče čísel, je to vše, a nyní se pojďme těšit na zítřek a na převratné novinky, které Steve určitě představí.